A4: defecte brug bij Leiden in de spits

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar

Rene
Secretaris
Berichten: 36304
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, eleven:48
Locatie: Noord-The netherlands
Contacteer:

A4: defecte brug bij Leiden in de spits

Nieuws.nl (two-10-2006) schreef: Defecte brug zorgt voor files op A4

De brug over de Oude Rijn bij het Zuid-Hollandse Leidschendam heeft maandagochtend ruim een uur opengestaan als gevolg van een technisch mankement. Daardoor ontstonden op de snelweg A4 files tot veertien kilometer. Dat meldt de VerkeersInformatieDienst maandag. De brug bleef fifty-fifty voor 07.00 uur openstaan. Daarop werd de brug afgesloten en het verkeer omgeleid via de A12, N44 en A44. Dat zorgde voor vertraging. Om 08.15 uur had een monteur de storing verholpen, meldt het Korps Landelijke Politiediensten.

Vlak voor de spits bruggen opengooien, dat is vragen om moeilijkheden.
Wat mij betreft mag er wetgeving komen dat bruggen in rijkswegen tijdens de brede spits niet meer geopend mogen worden.

Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])


Gebruikersavatar

Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 30416
Lid geworden op: di 26 april 2005, xi:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2006, x:l

Mee eens. Spoorbruggen mogen ook slechts op bepaalde tijden open: als er genoeg tijd is tussen twee treinen. Bruggen in rijkswegen en andere belangrijke wegen zouden mijns inziens in de spits gewoon gesloten moeten blijven.

De Schinkelbrug bijvoorbeeld, die gaat maar één keer per dag open up en dan nog vlak voor middernacht ook.

Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel


Ehuls
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » ma 02 okt 2006, 12:02

Ik vind eigenlijk dat er op snelwegen helemaal geen beweegbare bruggen mogen zitten..


Gebruikersavatar

Via
2x4 autosnelweg
Berichten: 14864
Lid geworden op: zo 27 february 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 02 okt 2006, 14:31

Ik ben het eens met de stelling. ;)


Gebruikersavatar

Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 30416
Hat geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2006, 14:37

Ehuls schreef:Ik vind eigenlijk dat er op snelwegen helemaal geen beweegbare bruggen mogen zitten..

Daar ontkom je volgens mij niet aan (zie bv. de Van Brienenoordbrug), alhoewel het in Nederland wel vaak voorkomt.

Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel


Gebruikersavatar

Kaaiman
2x5 autosnelweg
Berichten: 16330
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 02 okt 2006, 16:44

Ehuls schreef:Ik vind eigenlijk dat er op snelwegen helemaal geen beweegbare bruggen mogen zitten..

Inderdaad. Dan liever een hoge vaste brug of anders een tunnel of aquaduct :idea:

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter


Gebruikersavatar

Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 30320
Lid geworden op: zo 27 february 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 02 okt 2006, 17:25

Een hoge vaste brug is nooit hoog genoeg. In het buitenland kan dat vaak wel, omdat je de brug op een berghelling kan laten beginnen en je dus minder snel heoft te stijgen. En bv. in het havengebied hier komen er nogal eens hele hoge kranen voorbij varen, dan moet de brug toch open, en te hoog kunnen de bruggen lastig worden. Tunnels zijn duurder maar voor de doorstroming beter. Ik denk echter niet dat het ooit lukt om de Van Brienenoordbrug door een tunnel te vervangen.

"Yous know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there's no such matter every bit the unknown — only things temporarily subconscious, temporarily non understood." - James T. Kirk

Autosnelwegen.internet


Gebruikersavatar

E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » ma 02 okt 2006, 22:05

Ook zonder berghellingen in de buurt kan je all-time wel een mooie hoge brug bouwen. Ik dacht bijvoorbeeld aan zoiets ter vervanging van de huidige brug over de Oude Rijn in de A4: :EE:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Kaaiman
2x5 autosnelweg
Berichten: 16330
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 03 okt 2006, 0:23

Is dat de Köhlbrandbrücke in Hamburg?

Hij lijkt er in ieder geval wel op. Ik zie dat spectaculaire ding altijd als we via de A7 naar Noorwegen op vakantie gaan. Nog nooit op geweest, maar zou ik nog graag eens willen doen.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter


Peter
2x3 autosnelweg
Berichten: 9984
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 03 okt 2006, 9:35

E6 schreef:Ook zonder berghellingen in de buurt kan je all-time wel een mooie hoge brug bouwen. Ik dacht bijvoorbeeld aan zoiets ter vervanging van de huidige brug over de Oude Rijn in de A4: :EE:
Afbeelding

Deze brug is aanzienlijk lager dan de V. Brienenoord ....

Voor nieuwe "bruggen" in snelwegen (en wellicht stroomwegen als de N50 of N33) zou uitgangspunt moeten zijn dat deze maar zelden open hoeft, dus max 1-2 keer per dag en voor uitzonderlijk transport. Anders een tunnel of aquaduct. Voor de Van Brienenoord gaat dit op. Ook de 2+2 N31 wordt nu zo aangelegd.

Blijft dat er nog een tientallen jaren beweegbare bruggen overblijven waar we zullen moeten schipperen tussen de belangen van beroepsvaart, beroepsverkeer en forensen. De belangen van de auto veel hoger stellen dan van beroepsvaart doet geen recht aan het grote econonomische belang van de beroepsvaart in Nederland. En of de spitstijden nu om 7 uur of 6 uur beginnen: bij een ernstige brugstoring heeft de filespits er in alle gevallen zeer waarschijnlijk concluding van.

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...


Gebruikersavatar

harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 21041
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A4: defecte brug bij Leiden in de spits

Bericht door harry » di 03 okt 2006, 13:30

Nieuws.nl (2-10-2006) schreef: Defecte brug zorgt voor files op A4
Om 08.15 uur had een monteur de storing verholpen

Aha. Vandaar dat wij om 10:30 daar nog in de file stonden...


Gebruikersavatar

Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za twenty aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » di 03 okt 2006, nineteen:47

Ik noem even voor seven uur al ochtendspits in de randstad. Als je bedenkt dat om 6 uur al de eerste files ontstaan. Kun je nagaan hoeveel verkeer er dan al op de weg zit vlak voor 7 uur. Wanneer midden op de dag bij Hoogmade de brug open gaat, duurt het vaak al een halfuur voordat de file richting Amsterdam is opgelost (met opgelost bedoel ik dat ie minder dan 2 km is en officiël geen file meer is). Na three uur blijft ie gegarandeerd staan tot na de avondspits, echt een rotpunt is het daar.


Gebruikersavatar

Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 39674
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 04 okt 2006, 0:26

Tijd om het W4 program maar eens uit te gaan voeren en een aquaduct daar neer te leggen! :idea:

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.


Gebruikersavatar

E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Hat geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » wo 04 okt 2006, 22:32

Vinny schreef:Tijd om het W4 plan maar eens uit te gaan voeren en een aquaduct daar neer te leggen! :idea:

Een aquaduct is inderdaad wel de meest zinvolle oplossing daar (hoe is eigenlijk de stand van zaken rond dit onderdeel van W4?). Een vaste brug op die plek zou dezelfde doorvaarthoogte moeten hebben als de hefbruggen op de doorgaande vaarroute in dit deel van de provincie. Dan kan er meteen een flinke lengte A4 gereconstrueerd worden. :? ;) Het plaatje wat ik eerder had gepost was inderdaad van de Kohlbrandbrucke. Ik kon zo gauw even geen plaatje vinden van het spectaculaire gezicht wat je vanaf de BAB7 hebt op de brug. Maar is de Kohlbrand echt lager dan de Brienenoord?


Gebruikersavatar

Chris
Moderator
Berichten: 69180
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, fifteen:nineteen
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 04 okt 2006, 22:46

De Brienenoordbrug is 24 meter boven het water.

De Kohlbrandbrücke is 54 meter boven het water.


Gebruikersavatar

Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10497
Lid geworden op: zo 27 february 2005, xv:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » practise 05 okt 2006, xix:54

Peter schreef: Voor nieuwe "bruggen" in snelwegen (en wellicht stroomwegen als de N50 of N33) zou uitgangspunt moeten zijn dat deze maar zelden open hoeft, dus max ane-2 keer per dag en voor uitzonderlijk send. Anders een tunnel of aquaduct. Voor de Van Brienenoord gaat dit op. Ook de two+2 N31 wordt nu zo aangelegd.

Nog beter zou het zijn om in plaats daarvan alleen tunnels of aquaducten te bouwen.


Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » practice 05 okt 2006, xx:22

Kaaiman schreef:Is dat de Köhlbrandbrücke in Hamburg?

Dice gedachte kwam ook direct bij mij op. Deze brug is behoorlijk spectaculair.

De autogordel: een ring voor het leven.


DjIdee
autoweg
Berichten: 2354
Hat geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » ma 09 okt 2006, nineteen:55

Toch men men redelijk forse bruggen bouwen in NL, A7 tussen Sneek en Joure ligt ook een beste in, maar goed, vergeleken met Duitsland (mensen die over de A7 richting het noorden rijden komen ook de bruggen over het Nord-Ost Come across kanaal tegen :twisted: